Piše: Ladislav Čanji
Nedavno je kao zajedničko izdanje Društva slovačkih pisaca iz Bratislave i novosadskog Grafomarketinga objavljena zbirka, odnosno dvojezična poetsko-likovna publikacija, Eterizacija sa podnaslovom van konTEKSTa Zdenke Valent-Belić. Zbirka je ilustrovana kompjuterskim grafikama akademske umetnice Jane Vjerg i vizuelnom obliku je u velikoj meri doprineo grafički dizajner Dušan Valent.
Zdenka Valent Belić je našoj kulturnoj javnosti poznata pre svega kao vrsni a verovatno i najproduktivniji prevodilac savremene slovačke književnosti na srpski jezik, ali i kao urednica poznatog slovačkog časopisa za kulturu i književnost Novi život. Nakon višegodišnje prisutnosti na ovdašnjoj književnoj i kulturnoj sceni, uglavnom kao promoter stvaralaštva drugih autora, Zdenka Valent-Belić je napokon odlučila da se predstavi i kao pesnikinja.
Iako se radi o njenom pesničkom prvencu, pesme kojima nam se obraća ne pate od dečijih bolesti, već suvereno iznose osnovne ontološke i estetske opservacije pesnikinje. Zdenka Valent Belić je svesna činjenice da je za autentičan pesnički jezik neophodno postići jedinstvo gnoseoloških pitanja i njihovog formalnog izraza. Prvi dokaz da autorka razume svu složenost pesničkog stvaralačkog procesa nalazimo već u samom nazivu zbirke Eterizacija van konTEKSTa, koji determiniše osnovne okvire njenog pesničkog iskaza. Poezija Zdenke Valent Belić je proces duhovnog i metafizičkog traganja koji se realizuje u konkretnom kontekstu/tekstu. Eter je termin koji još u starogrčkoj mitologiji predstavlja kvintesenciju, nebeski prostor u kome lebde zvezde, čist vazduh koji udišu bogovi, dok obični smrtnici udišu aer. U tom smislu termin eterizacija možemo u ovom slučaju da razumemo ne samo u njenom osnovnom značenju kao opijanje, već i kao metaforu večite težnje čoveka za dosezanjem duhovnih visina, ali i kao metaforu za pesničko stvaralaštvo uopšte. Naravno, eter je i prazan prostor, ništavilo i kao takav u mnogome problematizuje poziciju lirskog subjekta u njegovom naporu da dosegne sanjani ideal.
Drugi aspekt, kojim se pesnikinja bavi u ovoj zbirci je kontekst, u kojem se odvija celokupan proces spoznaje, kao načina unutrašnje izgradnje lirskog subjekta. Kontekst određuje koordinate naše ovozemaljske egzistencije, definiše problem bivstvovanja u njegovom kulturnom i istorijskom aspektu, kontekst je naše fizičko telo, kontekst je napokon i tekst pesme. Kontekst je ono zbog čega izranjamo iz ništavila i ono, zbog čega na kraju ipak posustajemo i padamo. Ukazivati na ova dva suprotstavljena aspekta, duhovnog beskraja i fizičke temporalnosti a ne dospeti u poziciju nerazrešivog paradoksa je u poeziji moguće. Poezije uostalom i nema funkciju arbitra u rešavanju nerazrešivih dilema. Njena misija je da na sebi svojstven način artikuliše sve ove protivrečnosti, koje proizilaze iz naše božanske sposobnosti stvaranja i menjanja sebe samih i sveta u kojem postojimo i naše nesavršene i nezavršene fizičke pojavnosti. Čitajući zbirku Eterizacija van konTEKSTa stekli smo utisak da Zdenka Valent Belić upravo to govori.
ETERIZACIJA VAN KONtekstA
Zdenka Valent Belić
Ilustracije: Jana Vjerg
Novi Sad, Grafomarketing / Bratislava, Spolok slovenských spisovateľov, 2018
98 str.