Након пораста продаје штампаних књига од 8% у 2020. и 9% у 2021, мало је вероватно да ће се ови бројеви повећати и у 2022, изјавила је Кристен МекЛин (Kristen McLean), извршна директорка и индустријска аналитичкара NPD BookScan, утицајне аналитичарске куће посвећене истраживању књижевног тржишта у САД.
Како је објаснила г. МекЛин, увећање продаје штампаних књига чак две године заредом је тренд без преседана у осамнаест година дугој историји BookScana. Овај раст био је, наравно, узрокован јединственим околностима: пандемијом, али и, у случају америчког тржишта, повећаном занимању читалаца за наслове из области друштвене правде након убиства Џорџа Флојда 2020. године. Г. МекЛин сматра да продаја књига неће драстично опасти у 2022, али да индустрија мора бити спремна за слабије бројке у првом и другом кварталу у односу на прошлу годину. Почетком 2021, наиме, књижевна индустрија је имала користи од америчког локдауна, као и од новчаних бонуса које је америчка влада исплаћивала грађанима а који су подстицали на трошење, нарочито захваљујући бројним акцијама издавача, које су биле честе и на српском тржишту.
Г. МекЛин тако сматра да ће продаја штампаних књига у 2022. пасти испод бројки из 2021, али да ће и даље бити изнад нивоа из 2019, а вероватно и из 2020.
Као један од главних изазова за индустрију у наредној години г. МекЛин види извесни пораст цена књига услед повећаних трошкова производње и транспорта. У анализи BookScana стога је посебно напоменуто да би издавачи требало да прате реакције читалаца на свако дизање цена. Издавачи и остали чланови књижевне индустрије ће, такође, и даље имати проблема са набавком јер ће несташица папира и материјала за паковање, те мањак штампарских капацитета, бити проблеми који ће се наставити и у 2022.
Пошто се у САД очекује олакшање ковид-мера, г. МекЛин предвиђа већу посету традиционалним књижарама и пад продаје преко онлајн продавница, нарочито због тога што се издавачи, услед одрживости и еколошких мера, све више окрећу директној продаји која од њих не захтева коришћење великих количина материјала за паковање. Очекује се да ће због повратка читалаца књижарама такође опасти и удео електронских издања у укупном броју продатих књига.
Од позитивних трендова који се очекују у наредној години, г. МекЛин истиче утицај ТикТока, односно БукТока (енг. BookTok), на продају старих наслова (тзв. „backlist“). Као што смо већ писали, група од 80 аутора које је BookScan оценио као најактивније и најпопуларније на БукТоку имали су готово удвостручену продају својих наслова прошле године: након девет милиона продатих књига у 2020, број је порастао на чак 20 милиона у 2021. Г. МекЛин издваја да је књижевна индустрија пригрлила овакав утицај БукТока и да су препоруке корисника биле додатно појачане рекламама и виралним акцијама продајних ланаца попут „Барнса и Нобла“.
Очекује се да ће ова друштвена мрежа наставити да позитивно утиче на продају књига. Наиме, све књиге које су прошле године стекле популарност на БукТоку су биле старији наслови, а не актуелна, нова издања издавачких кућа. Штавише, ТикТок је учинио да удео продаје старијих наслова у укупном броју продатих књига порасте са 67% у 2020. на 68% у 2021. Г. МекЛин је скренула пажњу да удео старијих наслова у продаји књига постепено расте од 2004, када је чинио само 51% продатих књига; што је, додајемо, можда и знак умора читалаца од хиперпродукције нових наслова, или њихове немогућности да испрате савремени темпо издавачке индустрије. Због тога г. МекЛин напомиње да овакав раст продаје старијих наслова ставља на пробу издаваче и њихове моделе продаје нових (тзв. „frontlist“) наслова, па аналитичари тако чекају да виде да ли ће „frontlist“ наслови повратити свој примат у књижевној индустрији или је доминација „backlist“ књига нова нормалност.
Поред БукТока, повољна будућност у 2022. предвиђа се и за манге. Продаја јапанских стрипова на америчком тржишту увећала се прошле године за невероватних 126% и г. МекЛин је поводом тога нагласила да смо можда присуствовали преломној години када су манге ушле у читалачки главни ток у САД. На продају манги сигурно је утицала и популарност анимеа који су на основу њих снимљени: чак седам од осам најбоље продаваних манга наслова адаптирано је у серију на некој од највећих стриминг платформи. Повећање продаје манги сигурно је повезано и са сада већ деценијским падом интересовања америчких читалаца за домаће, америчке стрипове, а г. МекЛин је истакла да је пораст интересовања за манге, које махом читају млади и нови читаоци, одраз и сада већ глобалног раста занимања за забавне садржаје из источне Азије, што је тренд који ће се вероватно наставити и у будућности.
Извор: Publishers Weekly