Nakon porasta prodaje štampanih knjiga od 8% u 2020. i 9% u 2021, malo je verovatno da će se ovi brojevi povećati i u 2022, izjavila je Kristen MekLin (Kristen McLean), izvršna direktorka i industrijska analitičkara NPD BookScan, uticajne analitičarske kuće posvećene istraživanju književnog tržišta u SAD.
Kako je objasnila g. MekLin, uvećanje prodaje štampanih knjiga čak dve godine zaredom je trend bez presedana u osamnaest godina dugoj istoriji BookScana. Ovaj rast bio je, naravno, uzrokovan jedinstvenim okolnostima: pandemijom, ali i, u slučaju američkog tržišta, povećanom zanimanju čitalaca za naslove iz oblasti društvene pravde nakon ubistva Džordža Flojda 2020. godine. G. MekLin smatra da prodaja knjiga neće drastično opasti u 2022, ali da industrija mora biti spremna za slabije brojke u prvom i drugom kvartalu u odnosu na prošlu godinu. Početkom 2021, naime, književna industrija je imala koristi od američkog lokdauna, kao i od novčanih bonusa koje je američka vlada isplaćivala građanima a koji su podsticali na trošenje, naročito zahvaljujući brojnim akcijama izdavača, koje su bile česte i na srpskom tržištu.
G. MekLin tako smatra da će prodaja štampanih knjiga u 2022. pasti ispod brojki iz 2021, ali da će i dalje biti iznad nivoa iz 2019, a verovatno i iz 2020.
Kao jedan od glavnih izazova za industriju u narednoj godini g. MekLin vidi izvesni porast cena knjiga usled povećanih troškova proizvodnje i transporta. U analizi BookScana stoga je posebno napomenuto da bi izdavači trebalo da prate reakcije čitalaca na svako dizanje cena. Izdavači i ostali članovi književne industrije će, takođe, i dalje imati problema sa nabavkom jer će nestašica papira i materijala za pakovanje, te manjak štamparskih kapaciteta, biti problemi koji će se nastaviti i u 2022.
Pošto se u SAD očekuje olakšanje kovid-mera, g. MekLin predviđa veću posetu tradicionalnim knjižarama i pad prodaje preko onlajn prodavnica, naročito zbog toga što se izdavači, usled održivosti i ekoloških mera, sve više okreću direktnoj prodaji koja od njih ne zahteva korišćenje velikih količina materijala za pakovanje. Očekuje se da će zbog povratka čitalaca knjižarama takođe opasti i udeo elektronskih izdanja u ukupnom broju prodatih knjiga.
Od pozitivnih trendova koji se očekuju u narednoj godini, g. MekLin ističe uticaj TikToka, odnosno BukToka (eng. BookTok), na prodaju starih naslova (tzv. „backlist“). Kao što smo već pisali, grupa od 80 autora koje je BookScan ocenio kao najaktivnije i najpopularnije na BukToku imali su gotovo udvostručenu prodaju svojih naslova prošle godine: nakon devet miliona prodatih knjiga u 2020, broj je porastao na čak 20 miliona u 2021. G. MekLin izdvaja da je književna industrija prigrlila ovakav uticaj BukToka i da su preporuke korisnika bile dodatno pojačane reklamama i viralnim akcijama prodajnih lanaca poput „Barnsa i Nobla“.
Očekuje se da će ova društvena mreža nastaviti da pozitivno utiče na prodaju knjiga. Naime, sve knjige koje su prošle godine stekle popularnost na BukToku su bile stariji naslovi, a ne aktuelna, nova izdanja izdavačkih kuća. Štaviše, TikTok je učinio da udeo prodaje starijih naslova u ukupnom broju prodatih knjiga poraste sa 67% u 2020. na 68% u 2021. G. MekLin je skrenula pažnju da udeo starijih naslova u prodaji knjiga postepeno raste od 2004, kada je činio samo 51% prodatih knjiga; što je, dodajemo, možda i znak umora čitalaca od hiperprodukcije novih naslova, ili njihove nemogućnosti da isprate savremeni tempo izdavačke industrije. Zbog toga g. MekLin napominje da ovakav rast prodaje starijih naslova stavlja na probu izdavače i njihove modele prodaje novih (tzv. „frontlist“) naslova, pa analitičari tako čekaju da vide da li će „frontlist“ naslovi povratiti svoj primat u književnoj industriji ili je dominacija „backlist“ knjiga nova normalnost.
Pored BukToka, povoljna budućnost u 2022. predviđa se i za mange. Prodaja japanskih stripova na američkom tržištu uvećala se prošle godine za neverovatnih 126% i g. MekLin je povodom toga naglasila da smo možda prisustvovali prelomnoj godini kada su mange ušle u čitalački glavni tok u SAD. Na prodaju mangi sigurno je uticala i popularnost animea koji su na osnovu njih snimljeni: čak sedam od osam najbolje prodavanih manga naslova adaptirano je u seriju na nekoj od najvećih striming platformi. Povećanje prodaje mangi sigurno je povezano i sa sada već decenijskim padom interesovanja američkih čitalaca za domaće, američke stripove, a g. MekLin je istakla da je porast interesovanja za mange, koje mahom čitaju mladi i novi čitaoci, odraz i sada već globalnog rasta zanimanja za zabavne sadržaje iz istočne Azije, što je trend koji će se verovatno nastaviti i u budućnosti.
Izvor: Publishers Weekly