Audible Captions, нови програм највећег светског дистрибутера звучних књига, намењен је исписивању текста на екрану мобилних уређаја током слушања звучног записа књиге. Док Audible тврди да овакви пропратни натписи нису ни близу читању „праве“ књиге, многобројне издавачке куће, књижевни агенти и организације су скептични. „Овде говоримо о озбиљним проблемима који се тичу ауторских права. Аутори, издавачи и агенти би требало да преиспитају и установе своје позиције по овом питању“, изјавила је Доминик Рака (Dominique Raccah), главна извршна директорка издавачке куће Sourcebooks. „Чини ми се да Audible-у ова права нису додељена“.
Упркос томе што је Audible саопштио да је Captions „намењен пре свега образовним потребама“ јер ће овај програм омогућити ђацима и студентима да се, уз слушање књиге, пажљивије посвете делу, издавачи сматрају да је намера програма спорна. Избегавајући да одговори на питања о томе да ли заправо поседје јасна права да прикаже текст дела, Audible инсистира на томе да ће издавачи боље разумети Captions када програм буде покренут у септембру. Captions се тренутно налази у бета тестирању и још није званично представљен издавачким кућама. Audible је у саопштењу изјавио да су „у контакту са бројним ствараоцима и њиховим представницима како би отклонили нејасноће око начина рада Audible Captionsa и будућег корисничког искуства“.
Издавачка кућа Simon & Schuster прва је међу великим издавачима овај програм оценила незаконитим. У свом саопштењу наводе: „Обавестили смо Audible да Captions сматрамо очигледним и неовлашћеним кршењем права аутора и издавача. У питању је јасан преступ наших услова продаје. Због тога смо инсистирали да се у Captions не укључи ни једно дело на које Сајмон & Шустер полаже штампана или аудио права“.
Удружење aмеричких издавача (The Association of American Publishers) и Друштво писаца (Authors Guild) такође су издали саопштења у којима су изјавили да њихови уговори са Audibleом не дозвољавају тој компанији да креира текстуални производ на основу аудио издања. „Постојећи уговори не дозољавају Audible-у да ствара текстуалне верзије звучних књига, било да су такви текстови дати у целини или у одломцима“, гласи изјава Друштва писаца. „Програм Captions изгледа као директно и свесно кршење ауторских права“.
Удружење америчких издавача је у свом саопштењу које је потписала главна извршна директорка Марија Паланте (Maria Pallante) такође нагласило да Audible нема права да ствара текстуалне верзије звучних књига. У саопштењу се наводи да Audible може да продаје звучне књиге само због „јасног споразума о лиценцирању аудиокњига“, а такође се истиче да овај дистрибутер „не може истовремено да прави у потпуности неауторизоване текстуалне верзије звучних записа уколико се носици права претходно не сложе да су адаптације те врсте дозвољене. Такве адаптације могле би подрити Audible-ова законита и засебно лиценцирана тржишта за књиге и аудиокњиге“.
И Друштво писаца и Удружење америчких издавача изјавили су да истражују своје следеће кораке. Друштво је закључило и да ће Captions „неизбежно довести до смањене продаје електронских књига и нижих хонорара за ауторе“.
Венди Стротман (Wendy Strothman), књижевни агент из истоимене адвокатске фирме, изјавила је да Captions тренутно изгледа као „отимачина права“. Додајући да већина њених стандардних уговора са Audible-ом не пружа тој компанији „право на репродукцију текста“, Стротман је рекла да би Audible требало да поближе испита своје уговоре. „Мислим да Audible мора да прочита споразуме о лиценцирању које има са издавачима и ауторима. Они упорно скрећу пажњу на права која су лиценцирали, али не верујем да су их заиста лиценцирали“.
У истом правцу размишља и Роберт Готлиб (Robert Gottlieb), председавајући књижевне аганције Trident Media Group, који је упозорио да Audible прекорачује своја овлашћења. „Уколико Audible није регулисао права за коришћење текста, онда задиру у права додељена другима“, изјавио је Готлиб.
Док Audible избегава дискусију о томе да ли већ поседују или су им потребна додатна права како би безбедно покренули Captions, компанија понавља да ће издавачке куће и остали у књижевној заједници бити смиренији када буду боље разумели овај програм. Ипак, како Стротман објашњава: „Не интересује ме то што ћете у Captions-у моћи само да споро читате текст. Уколико желите, у програму можете у потпуности искључити звук и само читати текст. То мени већ звучи као електронска књига“.
Издавачки правник Лојд Џесин (Loyd Jassin) изјавио је да Captions звучи као пример кршења ауторских права. „Корист коју доноси читање књига и слушање књига су два одвојена тока прихода“, рекао је Џесин, напомињући да би њихово комбиновање без експлицитне дозволе могло да буде законски упитно. Што се тиче Audible-овог инсистирања да Captions има превасходно образовну сврху, Џесин процењује да је у питању тактика којом се компанија припрема за законску одбрану Captionsa као платформе чији садржај потпада под fair use.
Неколико извора из књижевноиздавачке индустрије такође су изјавили да им смета намера да се Captions подведе под оквире fair use употребе због његове декларативно образовне употребе. „Не видим у чему лежи едукативна сврха оваквог програма“, изјавила је Стротман, притом скрећући пажњу да је један од наслова које је Audible најавио за бета верзију Captionsa и мемоар Becoming Мишел Обаме. Та књига, како запажа Стротман, је бестселер, а не уџбеник или део школске лектире. Како су и остали извори закључили, Audible има чврсто упориште у потрошачком тршишту и своје пословање је изградио продајом наслова углавном одраслим потрошачима.
Денис Џонсон (Dennis Johnson) из издавачке куће Mellvile House упоредио је Captions са Амазоновом text-to-speech (текст-у-говор, TTS) технологијом. Технолошки гигант, који је иначе власник Audibleа, представио је TTS имплементацију на свом уређају Киндл 2 пре десет година. „Раније смо имали проблем јер је Амазон претварао текст у звук упркос томе што законски нису поседовали права за аудиокњиге“, изјавио је Џонсон. „Сада раде супротно од тога. Нуде јавности нешто на шта поново немају права – штампане верзије књига“. Амазон је тада, након негодовања бројних група у стваралачкој заједници, одустао од увођења технологије претварања писаног садржаја на Киндлу у звучни запис. Компанија је том приликом изјавила како и даље верује у законитост праксе TTS-а, али да ће од ње одустати како би дали времена власницима ауторских права да се навикну и упознају са тим концептом. Џонсон је додао да се нада да ће Audible такође преиспитати Captions уколико довољан број компанија, организација и појединаца буде јавно дигло свој глас.
Извор:
publishersweekly.com
(Rachel Deahl, Jim Milliot)