Piše: Tijana Nikolić
Olga i Filip: knjiški moljci (2015) naziv je humorističkog stripa Zorana Penevskog (tekst) i Dušana Pavlića (crtež). Autorska ideja za ovaj strip prvi put je čitaocima predstavljena na društvenoj mreži Fejsbuk (2010), a potom štampana u izdanjima Izdavačke kuće System comics (2012, 2015).
Zoran Penevski i Dušan Pavlić kreativno su proširili semantiku žargonizma „knjiški moljac“ mehanizmom detinjske mašte: vizuelnom bukvalizacijom sintagme uz očuvanu izvornu metaforiku stvorili su likove (Bića): bračni par Filipa i Olgu, biološki zavisnih od knjiga, a simbolički zavisnih od umetnosti tj. književnosti. U stripu, knjiški moljci, pored toga što žive među i u knjigama, oni se kao intelektualna stvorenja koriste sadržajem svih tih knjiga, čitajući, citirajući i tumačeći ga. Polemike Filipa i Olge bazirane na egzistencijalnim pitanjima oko doručka, užine, ručka, večere, Filipovom prežderavanju, a Olginoj dijeti, ili večitoj suprostavljenosti muško-ženskih principa, prvenstveno su duhovite i zabavne, zatim značenjski kompleksne i na kraju književno-kritički promišljene.
Filip i Olga ilustrovani su kao plavi, šašavi, telesni, blesavi, zadrti, ostvarnošćeni knjiški moljci. Nerazdvojivost imaginacije Dušana Pavlića i sažetog iskustva pročitanog Zorana Penevskog, tj. savršeno nadograđivanje slike i teksta, nijednog knjigoljupca neće ostaviti ravnodušnim. Koliko god da je „zadovoljstvo u tekstu“ postignuto, ono ilustracijom, kao kretanjem hiperlinkovima, biva podignuto na viši nivo.
Smešno u Knjiškim moljcima nikada nije banalno smešno – kada Olga stalno gladnom Filipu skuva „supu od Šekspirovih drama po bakinom receptu“, a on primećuje da je „koristila samo tragedije“, čitalac će svakako razumeti aluziju na najpoznatijeg dramatičara, dok će se istovremeno suočiti sa nezgodnim karakterom retko zadovoljnog muškarca i upornošću žene koja se trudi da muški karakter promeni. Karakterne osobine stripskih likova Filipa i Olge iste su od početka do kraja stripa – tolerantni, nonšalantni, šaljivi, vickasti, proždrljivi, opušteni Filip predstavlja pokretača u događajima uzbudljive svakodnevice, a mudra, umerena, smerna i organizovana Olga pedstavlja merilo vrednosti, glas razuma. Međutim, najveća zanimljivost Knjiških moljaca zapravo je u njihovom zajedničkom delovanju.
U stripu je prikazana 101 situacija iz bračnog života Filipa i Olge. Prenaglašena telesnost, obilnost i učestalost obroka, podrigivanje i štucanje zbog dela klasične ili niske književnosti, opsednutost knjiškim sadržajem, uživanje u čitanju, isto koliko i u grickanju knjiga, kada je u pitanju književnost, govori o nevidljivoj granici između hedonizma i duhovnog zadovoljstva. Oni koji će strip držati u rukama, sigurno će u istoj meri, kao i knjiški moljci, uživati kada Olga posluži “pokondirane tikvice“, „picu od Danteove Komedije“ koja je „božanstvenog ukusa“, „slatko od Gorkog“, „pitu gogoljušu“, „pitu azbukovaču koja se slisti od A do Š“ i slične specijalitete.
Pored umešne enciklopedijske poetizacije i animirane vizualizacije sa referencama na remek-dela svetske i domaće književnosti, čini mi se da se Knjiški moljci dotiču jednog novog, a značajnog problema – savremene književnosti, književnosti 21. veka. Kaiševi sadrže Filipovu i Olginu zabrinutost zbog napretka digitalizacije i umnožavanja elektronskih knjiga, svest o višoj prisutnosti društvenih mreža Fejsbuka i Tvitera u životu pojedinca u odnosu na literarno štivo, na kraju i njihovo priznanje tvit priči kao posebnom vidu književne forme.
Strip Knjiški moljci nudi novu vizuru čitanja koja, budući da proizlazi iz aluzije na svetsku i domaću književnost i individualne analize značenjskih mogućnosti, teži da na kreativan (domišljat i duhovit) način prikaže književnost kao lepu i korisnu.
OLGA I FILIP: KNJIŠKI MOLJCI
Zoran Penevski, Dušan Pavlić
System Comics, 2016
72 str.