„Хеви метал“ поново јаше

Categories ВестиPosted on

Сећамо ли се Хеви метала? Култни научнофантастични стрип часопис први пут се пред читаоцима појавио 1975. у Француској, под именом Métal hurlant. Две године касније, изашао је и први амерички број у издању National Lampoonа. Амерички Хеви метал (Heavy Metal) изазвао је праву малу револуцију међу северноамеричким стрипаџијама, упознавајући ову публику по први пут са легендарним фантазијским, еротским и трансгресивним европским ауторима попут Енки Билала, Мила Минаре и Мебијуса.

Током наредних тридесет година, Хеви метал је полако губио на утицају. Стрипови европске научне фантастике, стимпанка, мрачне фантазије и еротике долазили су до америчке публике и на друге начине. Часопис је наставио да излази, али нередовно. Бука коју је својевремено стварао код публике временом је утихнула.

Ново доба за Хеви метал дошло је 2019. Часопис је тада продат издавачком тиму који су предводили стрип уметник Метју Медни (Matthew Medney) и издавач Дејвид Ирвин (David Erwin), који су били на челу екипе доказаних ветерана стрип индустрије. Циљ је био јасан: оживљавање магије Хеви метала новом, амбициозном издавачком стратегијом.

 

Међутим, знамо шта се још десило 2019. године. У развоју догађаја достојног хевиметалске мрачне дистопије, поново покретање часописа поклопило се са пандемијом која је скоро у потпуности парализовала светску дистрибуцију и продајне могућности. Планови чак и најмоћнијих светских издавачких кућа били су у расулу; за „млади“ пројекат попут васкрслог Хеви метала ситуација је била још гора. Према речима М. Меднија, који је постао CEO компаније, скоро трећина њихових прихода нестала је преко ноћи упркос добро разрађеном плану продаје на новинарницама и у великим продајним ланцима попут Барнса и Нобла.

Компанија није дуго очајавала. Било је потребно променити приступ. У складу са околностима, нагласак је бачен на непосредну продају часописа читаоцима. Након што је Хеви металова онлајн продавница унапређена у марту 2020, продаја је порасла за 65%. У исто време покренут је и импринт под називом Virus. Антологијски стрип-часописи (попут нпр. наше Стрипотеке) нису нарочито популарни у САД, али Хеви метал се одлучио на приступ сличан манга издавачима у Јапану, где су часописи-антологије заправо одскочне даске за серијале који, након што задобију читаоце, бивају објављени као засебна издања.

Тренутно се тако у Хеви металу објављују серијали: Dark Wing (срп. Тамно крило), чији је аутор шеф компаније Метју Медни; Swamp God (срп. Мочварни бог) аутора Брендана Колумбуса (Brendan Columbus) и цртача Алехандра Барионуеве (Alejandro Barrionuevo); и Starward (срп. Према звездама) Стива Орланда (Steve Orlando) и Ивана Шаврина (Shavrin). Планирано је да се сви, под окриљем Хеви метал издаваштва, засебно објаве током 2022, заједно са још једним делом, Segments (срп. Сегменти) Ришара Малкe (Richard Malka) и чувеног аргентинског илустратора Хуана Хименеза (Juan Gimenez).

Знак огромне популарности „Хеви метала“ био је и истоимени анимирани филм из 1981. Пратећи антологијску природу часописа, овај научнофантастични, дистопијски, еротски филм састојао се од десетак краћих прича, од којих су неке биле адаптација објављених стрипова.

И ту није крај. Када се тржиште колико-толико стабилизовало, обликован је и свеобухватни издавачки план за наступајуће Хеви металове стрипове и графичке новеле који је укључивао нове приче, нове ликове, концепте и серијале. Неки од тих нових пројеката су Таарна, ратничка краљица, чије стрипове пише Патрик Зирхер (Patrick Zircher); потом Cold, Dead War (срп. Хладни, мртви рат), зомби ратна прича аутора Џорџа К. Ромера (George Cameron Romero), сина познатог режисера зомби филмова Џорџа А. Ромера; и The Rise (срп. Устанак), још једно зомби дело Џ. К. Ромера, овога пута смештено у свет филма Ноћ живих мртваца (Night of the living dead, 1968) његовог оца. Свака од ових Хеви металових прича биће објављена засебно и дистрибуирана од стране Simon&Schustera.

Магазин Хеви метал, који је у лето 2020. прославио свој 300. број, и даље излази као месечна стрип антологија у боји. Према речима извршног уредника Џоа Илиџа (Joe Illidge), нове приче и серије се у часопису појављују сваког месеца. Раније, у златним данима Хеви метала, серијали су обично имали десетак делова, али сада се пуца на краће, ефектније приче од шест или седам наставака.

Први број часописа „Хеви метал“, април 1975

Поред самог часописа, освежени Хеви метал постепено залази и у прозно издаваштво. Прво њихово књижевно издање био је научнофантастични роман њиховог честог аутора, а тренутног директора Метјуа Миднија под називом Beyond Kuiper (срп. Изван Кујпера). Овом делу објављеном лета 2021. већ је распродан цео први тираж од 5.000 примерака. Према Меднијевим речима, овим издањем су превасходно желели да опипају пулс и виде како ће читаоци реаговати на илустровани роман који кошта 25 долара. Охрабрени успехом, специјално тврдокоричено издање романа издали су у новембру прошле године.

Према Меднијевим речима, ово је само почетак за прозно издаваштво Хеви метала. Већ сада је најављено неколико будућих издања: наставак Меднијевог романа, потом СФ трилер Arena Mode Блејка Норткота (Blake Northcott), као и реиздање црнохуморног зомби романа Pariah (2010) стрип аутора Боба Фингермана (Bob Fingerman).

Трећи део Хеви металовог издавачког плана, импринт Virus, посебан је по томе што ће његови аутори у потпуности задржавати права на своја дела. Под уредништвом Кита Шампања (Keith Champagne), Virus ће током 2022. објавити преко двадесет наслова.

Ни ту није крај. Попут великих стрип издавача, и уредници Хеви метала размишљају о ширењу изван полица за књиге, у правцу филмске и ТВ/стриминг индустрије. За почетак, у току су преговори око адаптирања романа Arena Mode у играну серију. Постоје, такође, планови да се Хеви метал упусти и у свет подкаста, музике, уличне уметности и NFT-ова. Према речима Метјуа Меднија, циљ Хеви метала је да се разгранају што је више могуће ван граница штампане странице. „Хеви метал постоји преко четрдесет година“, изјавио је г. Медни. „Био је инспирација за Блејд ранер, за Туђина, и за толико осталих културних артефаката. Време је да будемо тамо где нам је у овом жанру место“.

Извор: Publishers Weekly

Поделите пост